Videó, de nem játék - Emberveszteség nélkül kipróbálni rossz helyzeteket (1. rész)

MTI Sajtóadatbank, 2012. április 29. 08:56

1991-ben, az Öbölháború vége felé egy amerikai páncélos felderítő egység belefutott egy jóval nagyobb iraki páncélos egységbe. Ahelyett, hogy visszavonult volna, a kilenc amerikai harckocsi és tizenkét Bradley harci jármű támadásba lendült. Az ütközet mindössze 25 percig tartott, és az amerikaiak anélkül, hogy veszteségük lett volna, szétromboltak huszonnyolc iraki tankot, tizenhat páncélozott járművet és harminckilenc teherautót. A hely térképkoordinátája alapján Keleti 73 névre keresztelt ütközetet ma az amerikai taktikai manőverezés remekművének tekintik, és arra késztette a védelmi minisztériumot, hogy kiképzési célra elkészíttesse az akció digitális modelljét.

Neale Cosby nyugalmazott ezredes, aki a virginiai Alexandriában működő Védelmi Elemzések Intézetében a munkálatot irányította, azt mondja, hogy a modell lehetővé teszi a parancsnokok számára, hogy panorámaernyőn nézzék az eseményeket, különböző nézőpontokat válasszanak, és fejlesztéseket hajtsanak végre a fegyverzetben és a taktikán. A szoftvert később továbbfejlesztették úgy, hogy videojátékként is lehessen kezelni, amelyben különböző körülményeket - például ködös időben vagy éjszaka vívott harc, fejlettebb ellenséges technika - lehet kipróbálni.

Fokozott izgalmi állapot

    Az 1990-es években Washingtonban széles körben bemutatott modell hatására fellendült a harci szimulátorok gyártása, és olyan technológiai forradalom indult el, amely átalakította a kiképzés módszereit, és megváltoztatta a hadviselés módját.
    A szimulációs technológia nem olcsó. Az amerikai hadiipari óriás, a Lockheed Martin a közelmúltban 24,5 millió dollárért adott el két F-16-os vadászgépet utánzó szimulátort. A valódi felszereléssel végzett kiképzés azonban balesetekhez vezethet, és általában még többe kerül, úgyhogy a védelmi minisztériumok lelkesen alkalmazzák a szimulátorokat. Az egyes rendszereket akár össze is lehet kapcsolni, lehetővé téve ezzel, hogy különböző országokban lévő emberek együtt gyakoroljanak.
    A párizsi központú Antycip Simulation több mint 15 afrikai, európai és észak-amerikai kormánynak szállít szimulációs szoftvert és berendezést. A szimulációk laptopra méretezettől stúdióméretűig terjednek. Az Antycip egyik NATO-szövetségeseknek készített hálózata több mint négyszáz szimulációs állomást kapcsol össze. A kiképzés résztvevői saját nézőpontjukból - például egy fal mögül kipillantva, vagy helikopteren közeledve - látják és hallják a virtuális világot. Az Antycip forgalma meglehetősen élénk: eladásai2011-ben 15 százalékkal 11,5 millió dollárra nőttek.
    "A kiképzés résztvevőinek izgalmi állapota fokozható azzal, hogy újabb és újabb problémákat építenek be a szimulációba" - mondta a The Economist című hetilapnak Robert Carpenter, az ausztrál hadsereg puckapunyali szimulációs csoportjának műszaki igazgatóhelyettese. Például a hang- és videokommunikációt ki lehet iktatni, de a virtuális ellenség fel is gyorsíthatja a támadását, vagy veszedelmesebb fegyvert használhat. Ez segíti a parancsnokokat annak meghatározásában, hogy egy bizonyos védelem mikor omolhat össze, vagy hogy milyen fegyvercserék a leghatékonyabbak.

Mentegetőzésnek helye nincs

    A georgiai Mariettában székelő Motion Reality nevű cég, amely az Avatar, a King Kong és a Gyűrűk ura készítéséhez használt animációs technika egy részét szállította, az ugyancsak amerikai Raytheon vállalattal együtt elkészített egy "vegyes valóságú" harci szimulátort, a VIRTSIM-et, amelyet a Szövetségi Nyomozóiroda (FBI) januárban vett használatba a virginiai Quanticóban működő akadémiáján, és amelyből egy közel-keleti ország is vásárolt.
    A lényege: egy kosárlabdapálya nagyságú területen tizenkét olyan látókészüléket viselő kommandós tartózkodik, amely háromdimenziós képeket vetít eléjük. A területen lévő valódi tárgyak összekeverednek a számítógép generálta épületekkel és ellenséggel. A kiképzésen részt vevők testére elektródákat erősítenek, amelyek fájdalmas ütést mérnek rájuk, ha virtuális lövés vagy bombarobbanás éri őket.
    A VIRTSIM rögzíti a kommandósok mozgását, úgyhogy a gyakorlat később különböző nézőpontokból újranézhető. Rávetítet grafikák mutatják egy-egy résztvevő látószögét, következésképpen mindenki pontosan meg tudja állapítani, hova nézett vagy éppen nem nézett az illető az akció folyamán. Ha hibásan cselekedett, mentegetőzésnek helye nincs.
    "De nem csak a technológia vált fejlettebbé. A legújabb szimulációk már pszichológiai tényezőket is figyelembe vesznek" - közölte Sébastien Saint-Luc a hadihajókat és tengeralattjárókat gyártó francia DCNS-től. A cég első számú szimulátora, a Solaris Battlelab olyan nem tárgyi összetevőket is képes modellezni, mint a rossz hírek (például egy védelmi minisztériumot ért bombatámadás) hatása egy hajó parancsnokának arra a képességére, hogy információcserét folytasson, és döntéseket hozzon harc közben.

Szimulált valódi harci események

    Egy másik új trend a szimulátorok és a valódi harci események integrációja. Chester Kennedy, a Lockheed Martin szimulációs technikáért felelős alelnöke a hetilapnak nyilatkozva a módszer illusztrálására egy 2007-es összecsapást hozott fel példaként, amelyben lázadók amerikai katonákat öltek meg az utóbbiak taktikai hibáját kihasználva. Annak idején a Lockheed Martin szakértői - alig 24 órával az ütközet lezajlása után - kikérdezték a túlélőket, aztán elkészítettek egy szimulátort, amely más katonákat ugyanolyan körülmények közé helyez, hogy gyakorolják társaik hibájának elkerülését. A cég ma már rendszeresen szimulál valódi harci eseményeket. (folyt.)

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Építőipari innováció: egyedülálló vizsgálatot végeznek a Széchenyi István Egyetem munkatársai

Igazi kuriózum az a vizsgálat, amelyet a győri Széchenyi István Egyetem Építőanyag- és Szerkezetvizsgáló Laboratóriumában végeznek az intézmény munkatársai. Feladatuk egy piaci bevezetés előtt álló termék, a rozsdamentes acélból készített, hullámos gerincű gerenda viselkedésének feltérképezése. A hullámos kialakítás jelentősége, hogy a gerinc merevsége nagyobb a hagyományos, egyenes gerinchez képest, ezáltal csökkenthető a profil vastagsága, súlya, végső soron bekerülési költsége és az előállítás környezeti terhelése is.

2024. május 8. 12:50

GKID-Mastercard Digitális Kereskedelmi Körkép 2024/I

Továbbra sem látszik a fellendülés a belföldi e-kereskedelmi piacon. Ráadásul a jelenség nem magyar sajátosság, szinte minden régiós és EU-s piacot érint. Az okok között pedig elsősorban az elmúlt két év folyamatos vásárlóerő-csökkenése,  valamint a látványosan megerősödő kínai e-kereskedők térhódítása áll. Ebben a piaci környezetben az online vásárlókért folyó versenyben egyre nehezebb dolga van a hazai vállalkozásoknak – derül ki a GKID és a Mastercard közös, Digitális Kereskedelmi Körkép néven publikálásra kerülő riportjának legújabb, 2024-es kiadásából.

2024. május 8. 11:28

Lehet egyszerre mobil és otthoni az internet?

A mobiltelefon ma már szinte mindenki zsebében ott lapul, de a mobilozást lehetővé tévő technológia új értelmet ad az eddig vezetékkel elért otthoni internetezésnek is. Még nem szoktunk hozzá teljesen, de érdemes: nemcsak kábelen lehet otthon netezni, hanem mobilinterneten is, méghozzá úgy, hogy teljes értékű otthoni internetszolgáltatáshoz jutunk. Ez nemcsak azokon a helyeken jelent alternatívát, ahol a vezetékes internet nem elérhető, hanem önmagában is jár előnyökkel, főleg, ha 5G-mobilhálózatról van szó.

2024. május 8. 09:55

A Rakuten Viber itthon is bevezeti a hívószám azonosítást Android felhasználói számára

A Rakuten Viber, a privát és biztonságos üzenetküldés és hangalapú kommunikáció globális vezetője bemutatja új hívóazonosító funkcióját, amely nemcsak megvédi a felhasználókat a spamektől, de segítségével a felhasználók maguk dönthetik el, hogy mikor válaszolnak ismeretlen hívásokra. A hívószám-azonosító funkció mostantól Magyarországon is elérhető az Android-felhasználók számára, így ők is élvezhetik az ezzel járó hatékony spam-védelem előnyeit. A hívószám-azonosító funkciónak köszönhetően a Viber-felhasználók egy figyelmeztető üzenetet kapnak a Vibertől, amikor ismeretlen számról érkezik a hívás, amit a rendszer „biztonságosnak” vagy „potenciálisan spamnek” jelöl. 

2024. május 7. 20:30

Három hónapig díjmentesen használhatják az Apple Music alkalmazást az LG okostévék tulajdonosai

Izgalmas újdonságot mutat be okostévéin a zenestreaminget kedvelő felhasználók számára az LG Electronics (LG). A gyártó OLED modelljei és Dolby Atmos funkcióval*  ellátott QNED készülékei az első olyan okostelevíziók, amelyek támogatják az Apple Music Dolby Atmos-szal kiegészített térhatású hangzását (Spatial Audio with Dolby Atmos). A Magyarországon is e héttől elérhető, úttörő technológia lenyűgöző zenei élménnyel, a hangzásminőség új szintjével kecsegteti a hallgatókat.

2024. május 7. 19:26

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36