Tovább bővül a mobiljáték-piac

forrás: Prím Online, 2023. március 16. 21:11

A mobiljátékok piaca már most nagyobb, mint a konzol- és számítógépes játékoké együttvéve: 2022-ben a mobiljátékok 50 százalékkal járultak hozzá a globális videojáték-bevételekhez*. A mindig kéznél lévő okostelefonok nemcsak a mobiljátékok dominanciáját hozták el, hanem a gamerek szokásainak változását is. A felhasználók 80 százaléka más tevékenységeket is végez játék közben, és egyre népszerűbbek az úgynevezett alkalmi játékok. A világ harmadik legnagyobb alkalmazásáruháza, a Huawei AppGallery adatai szerint az egyszerűbb szabályokkal és rövidebb játékidővel rendelkező alkalmi játéktípusok már az összes játékletöltés 36 százalékát teszik ki.

Előrejelzések szerint 2022-ben a mobiljátékok adták a globális videó-játékipar bevételeinek 50 százalékát, és hetente több mint egymilliárd játékot töltenek le a felhasználók** . Noha tavaly valamelyest csökkent az iparág bevétele, a mobiljátékok piaca várhatóan tovább bővül, a játékosok száma a 2020-as 2,9 milliárdról 2025-re elérheti akár a 3,6 milliárdot is***. 

 

A jobb feldolgozási teljesítménynek és specifikációknak köszönhetően az okostelefonok több komolyabb számítási képességet igénylő játékot tudnak futtatni, valamint gazdagabb játékfunkciókat biztosítanak. Az 5G-technológia, a virtuális valóság és a metaverzum dimenziók, valamint feltehetően a mesterséges intelligencia megjelenése is elősegíti a mobiljáték-ipar fejlődését, és az új technológiák a közeljövőben újabb játékmódokat fognak eredményezni.

 

Hordozhatóság és könnyebb elérhetőség: ezért népszerűbbek a mobilos játékok

 

Míg a játék hagyományosabb formája – a PC/konzol alapú játékok – továbbra is fontos pillérnek számít az iparágban, a mobiljátékok a hordozhatóság és a könnyű hozzáférhetőség révén jelentős alternatívává nőtték ki magukat, amely tulajdonságok egyúttal a felhasználószerzés fő eszközeivé is váltak. A felhasználók néhány érintéssel új játékokat tölthetnek le az app-áruházakból okostelefonjukra és tabletjükre, és bárhol, akár utazás vagy munkahelyi ebédszünet közben is játszhatnak. 

 

A PocketGamer felmérése szerint**** a megkérdezett játékosok 80 százaléka több egyéb tevékenységet is végez mobiljáték közben, ami arról is árulkodik, hogy a mobiljáték a felhasználók körében a szórakozás könnyed formájává vált, amellett, hogy ez a jelenség a fiatalabb nemzedék rövidebb figyelmének tünete is lehet.

 

pexels.com

 

Ez is lehet az oka annak, hogy a széles közönséget célzó, egyszerűbb szabályokkal és rövidebb játékidővel rendelkező ún. alkalmi játéktípusok (casual games) egyre jobban terjednek: 2022-ben a Gardenscapes, a Homescapes és a Fishdom, a legjobb játékok közé kerültek a Huawei saját alkalmazásboltjában, az AppGalleryben. Emellett népszerű választásnak bizonyultak a szerepjátékok (RPG: Role-Playing Game), például a Summoners War és a Saint Seiya Awakening: Knights of the Zodiac, amelyek szintén előkelő helyen végeztek az AppGallery toplistáin. 

 

Amellett, hogy könnyebben elérhetőek, szintén a mobiljátékok mellett szól, hogy nem szükséges kiegészítő eszközöket (pl. konzolt) vásárolni hozzájuk, ami még jobban kitágítja a felhasználói kört. Ez különösen észrevehető a piac élére emelkedő szimulációs játékok (SLG: simulation game), a sok szereplős online szerepjátékok (MMORPG: Massively Multiplayer Online Role-Playing Game) és az online többjátékos csatatér (MOBA: Multiplayer Online Battle Arena) jellegű műfajok esetében. Az AppGallery 2022-es évi legjobb játékai között számos szimulációs játék szerepelt, mint például a State of Survival: Zombie War, a Guns of Glory: The Iron Mask és a Lords Mobile: Kingdom Wars, amelyek többszereplős játékmódokat is kínálnak, és összetartó közösségekkel, követőkkel rendelkeznek.

 

A mikrotranzakciók a bevételszerzés forrásai

 

Számos játék vált ingyenessé a letöltések ösztönzése miatt, a bevételszerzés érdekében a gyártók a játékon belüli költésre, ún. mikrotranzakciókra támaszkodnak: a felhasználók szívesebben költenek kisebb összegeket, mintha egy drága konzoljátékot vennének meg. Egy közelmúltbeli kutatásból*****  kiderült az is, hogy a legtöbb pénzt játékon belüli pénznemre és speciális tárgyakra/karakterekre költik azért, hogy felgyorsítsák fejlődésüket. 

 

A Huawei alkalmazás-áruháza, az AppGallery ezt egy lépéssel tovább viszi: letöltés-alapú pontrendszert vezetett be, így sokak számára még jobban megéri a mobilos játék. A felhasználók HUAWEI-pontokat szerezhetnek azzal, ha különböző alkalmazásokban részt vesznek egy adott tevékenységekben, és a pontokat számtalan izgalmas jutalomra válthatják be.

 

Az AppGallery használatához nem szükséges Huawei eszközökkel rendelkezni, és a statisztikák azt mutatják, hogy ezzel a felhasználók is egyre inkább tisztában vannak. A belépéshez kapcsolódó kedvezmények, az üdvözlőcsomagok és az alkalmazáson belüli tranzakciókra vonatkozó akciók miatt 2022-ben is sok felhasználónak esett az AppGallery-re a választása. A világ harmadik legnagyobb alkalmazásáruházának tavaly év végén több mint 580 millió aktív havi felhasználója volt világszerte. 

 

A Huawei az okostelefonjainak fejlesztése során is figyel a gamerek igényeire. A gyártó legújabb okostelefonja, a HUAWEI nova 10 SE továbbfejlesztett akkumulátor-üzemidővel és játékképességekkel bír. A Touch Turbo technológia megnövelt reszponzivitást biztosít az érintésekre, míg a 10-pontos Super Touch technológia, a 90 Hz képfrissítési ráta, valamint a 270 Hz érintés mintavételi sebesség különösen a játékok esetében hasznos, amikor fontos, hogy a gyors, több ujjal leadott érintéseket azonnal és pontosan rögzítse a készülék. 

 

A játékosok a megújult AppGalleryből néhány gombnyomással további androidos applikációk széles választékát érhetik el, legyen szó közösségi médiáról, szórakozásról, játékról vagy chat-appokról. A Google alkalmazások használatára megoldást nyújthat továbbá az AppGalleryből szintén beszerezhető Gspace. Ezt feltelepítve a Google-alapalkalmazások elérhetővé válnak, mindegyikbe be lehet jelentkezni, majd ezeknek az ikonjait ki lehet tűzni a főképernyőre.

 

________________________

*2022 Global Games Market, Newzoo https://newzoo.com/insights/articles/the-games-market-in-2022-the-year-in-numbers   

**2022. harmadik negyedévi mobilpiaci alkalmazások és játékok rangsorai – https://www.data.ai/en/insights/mobile-gaming/q3-2022-market-pulse-games/ 

***Global Games Market Report 2023 – https://resources.newzoo.com/hubfs/Reports/Games/2022_Newzoo_Free_Global_Games_Market_Report.pdf 

****A mobiljátékosok mindössze 20 százalékát köti le a játék teljes mértékben: https://www.pocketgamer.biz/news/80457/only-20-percent-of-mobile-gamers-are-fully-engaged-when-playing/ 

*****Mobile Insights Report 2022, https://games.withgoogle.com/reports/2022-mobile-insights-report/

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Schneider Electric együttműködik a WageIndicator Foundationnel

Becslések szerint világszinten a munkavállalók mintegy egyharmada kevesebbet keres, mint amennyi a nyugodt, tisztességes megélhetése biztosításához elegendő. A helyzet javítása érdekében összefogásra van szükség, ennek jegyében a Schneider Electric három évre szóló partnerségi megállapodást kötött a WageIndicator Foundation nevű szervezettel.

2024. május 7. 14:53

A világ tíz legnagyobb e-jármű-gyártója a Continental gumiabroncsaira támaszkodott 2023-ban

A Continental a tavalyi évben először szállított gumiabroncsokat a világ tíz legnagyobb volumenű, teljesen elektromos járműveket gyártó vállalatának. Az előző évben ez a szám tízből kilenc volt. Az ázsiai-csendes-óceáni térségben (APAC) a prémium gumiabroncsgyártó első ízben látja el az első öt legnagyobb volumenű elektromos járműgyártót elsőszerelésű autógumikkal. Európában, a Közel-Keleten és Afrikában (EMEA), valamint az amerikai kontinensen a vállalat emellett meg tudta tartani erős pozícióját: az öt legnagyobb volumenű gyártó továbbra is a Continental abroncsokban bízik.

2024. május 7. 11:55

Díjnyertes Samsung klímamegoldások az MCE 2024-en

A Samsung Electronics Air Conditioner Europe (SEACE) legújabb fejlesztéseivel és termékeivel vett részt a 2024-es Mostra Convegno Expocomfort (MCE) hűtés-fűtéstechnikai szakkiállításon. Az MCE kiváló lehetőséget nyújt arra, hogy a vállalat bemutathassa mind a lakossági, mind a kereskedelmi termék- és szolgáltatáskínálatát a HVAC+R*  területén, amelyeket a kényelem és az összekapcsolhatóság vezérel. A szakkiállításon a Samsung tovább erősíthette iparági pozícióját, a termékeket MCE Kiválósági díjakkal ismerték el, illetve a 2024-es Év Terméke díjat is elnyerte a vállalat.

2024. május 7. 10:24

Indul a K&H STEM pályázat: az IT hallgatók innovatív megoldásait várják

Technológiai pályázatot hirdet a K&H a hazai IT képzést nyújtó felsőoktatási intézmények hallgatói számára, hogy elismerje azon fiatal szakembereket, akik kiemelkedő szakmai, tudományos dolgozataikkal hozzájárulnak az új, innovatív megoldások kitalálásához és inspirációként szolgálnak mások számára. A közel 2 millió forint anyagi támogatást és szakmai projektmunkában való részvételi lehetőséget biztosító pályázatra alap- és mesterképzés kategóriákban, összesen 8 témakörben – köztük AI, fintech és felhőtechnológiában – lehet jelentkezni itt.

2024. május 6. 19:53

Elmaradnak a nemzetközi átlagtól automatizálás és AI terén a magyar cégek

A vállalatok többsége digitálisan még éretlen, ha a HR folyamatok automatizációjáról van szó – derült ki egy friss felmérésből. A munkavállalók azonban korántsem tartanak annyira az AI előretörésétől, mint gondolnánk: mindössze tíz százalékuk gondolja azt, hogy a mesterséges intelligencia ténylegesen veszélyeztetné az állását. A kutatás arra a kérdésre kereste a választ, hogy a technológia gyors ütemű változása mellett mire számíthatnak az álláskeresők, a munkavállalók és a munkaadók a közeljövőben. 

2024. május 6. 18:10

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36