Valós fejlesztéseket mutattak be a diákok a Neumann Versenyen

forrás: Prím Online, 2021. december 13. 16:43

A digitális oktatás támogatása, a járványügyi védekezés, a mesterséges intelligencia alkalmazása – számos aktuális, friss témára is reagáltak a szekszárdi Neumann János Nemzetközi Tehetségkutató Programtermék Versenyen induló, 20 évnél fiatalabb, jellemzően középiskolás és általános iskolás diákok. A jogelődjével együtt immár 37 éves Neumann Versenyt Kovács Győző, a Neumann Társaság korábbi főtitkára alapította. Résztvevői valós programtermékeket mutatnak be, amelyek létező igényekre felelnek és a program minősége mellett az előadás színvonala, az előadó rátermettsége is számít.

A Neumann Társaság és a Szekszárdi I. Béla Gimnázium által szervezett verseny döntőjét a szokásos tavaszi időpont helyett december 9-10-én tartották, hibrid módon: nem csupán a versenyt lehetett az interneten keresztül élőben követni, maguk a résztvevők is bemutathatták pályamunkáikat akár a helyszínen, akár online kapcsolaton keresztül.

 

2021-ben a legjobb számítógépes animációt a középiskolai mezőnyben Hazafi Gergő (Neumann János Informatikai Technikum) készítette Kiberotthon címmel, míg az általános iskolások között Buják Rowenna (József Attila Általános Iskola, Bácskertes) Kpop idol valósághű zenés klipje nyerte el a zsűri tetszését. Az egyesített grafikai kategóriában – melynek döntőseit egy kamara kiállításon mutatták be az I. Béla Gimnázium épületében – Véghseő Tamás Great Crusade francia kártya-terve nyert (Szent Imre Katolikus Gimnázium).

 

Biró István, Tarján-emlékérmes villamosmérnök, az IDG korábbi igazgatója a zsűriben

 

A hagyományosan népszerű játékprogramok kategóriában a középiskolások között Anisics Bendegúz és Nemes András (Veszprémi Szakképzési Centrum Ipari Technikum) SAM nevű játéka, az általános iskolás mezőnyben Bálint András (Érdi Gárdonyi Géza Általános Iskola és Gimnázium) Pengu Client című játékával aratott. Sőt, Bálint András szerezte meg az első két helyet az általános iskolás Alkalmazói programok között, Quick Games nevű szórakoztató, játékgyűjtő oldalával és QuickMeet nevű, a digitális oktatáshoz, videós kapcsolattartáshoz alternatívát nyújtó alkalmazásával. 

 

A középiskolás korosztály alkalmazói programjai között Vörös László DigiKoli-ja kapta a legtöbb pontot. A Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar a 20 év alatti mezőnybe még beleférő hallgatója egy valódi kollégium életét könnyítette meg szoftverrendszerével, amely segít a diákok feladatait, tevékenységét nyilvántartani. Az alkalmazói programok kategóriája volt a legnagyobb, tíz döntőssel, akik között a tömegközlekedés egyéni szervezését könnyítő, illetve raktározást segítő programok, matematikai és programozási oktató alkalmazások és a közlekedési táblákat utazás közben felismerő, mesterséges intelligenciával támogatott, tanítható alkalmazás is szerepelt.

 

Vörös László, a középiskolás korosztály alkalmazói kategória nyertese

 

A számítógéppel támogatott tervezés kategóriában az általános iskolások között Kozma Júlia (Apáczai Csere János Elméleti Líceum) Álmaim háza című terve aratott sikert – a középiskolás kategóriában pedig a Tarján-emlékérmes Tóth Béla tanítványa, Balog Kornél Kaptár terve szerezte a legtöbb pontot: a Beszédes József MMIK tanulója közel kétezer apró alkatrészt megtervezve a méhészet egész eszköztárát mutatta be a zsűrinek.

 

Minden évben sikeres a megépített automata berendezés és vezérlése kategória, melyben Szobonya Dávid (Bolyai Tehetséggondozó Gimnázium és Kollégium) Okos öntöző-je győzte meg a zsűrit, de a döntőbe jutott többek között robot tengeralattjáró és a kisebb gyerekek oktatására használható LEGO-alapú rajzolórobot is. Szintén e kategóriában szerepelt Kalinka Ákos maszkfertőtlenítő berendezése, amely a pandémia kihívására reagált UV-fénnyel és alkohollal fertőtlenítő automatával.

 

Szobonya Dávid, megépített automata kategória nyertese

 

A szokásos díjak mellett idén különdíjak is átadásra kerültek. A verseny egyik szponzorát, a DXC Technology Magyarország Kft-t a zsűriben képviselő Makara László mérnök-informatikus tizenegy diáknak (és diákcsoportnak) adott át oklevelet Czibók Zoltán ügyvezető igazgató aláírásával, amely egyben egy céglátogatásra is jogosít, így a tehetségek bepillanthatnak az innovatív IT-szolgáltató szakmai működésébe, vállalati kultúrájába, jó eséllyel a pályaorientációhoz, későbbi munkához is újabb ösztönzést kapva.

 

Makara László, a zsűri tagja, mérnök-informatikus, a DXC különdíját adja át

 

A döntő eredményhirdetésén Zsakó László, az ELTE IK tanszékvezetője, a Neumann Társaság Tehetséggondozási Szakosztályának elnöke megköszönte a diákok elkötelezett, gyakorlatorientált munkáját, egyben a hatásos prezentációhoz is pár ötletet adva. Hajós Éva, a gimnázium igazgatója megköszönte a Nemzeti Tehetség Program, illetve Péter Miklós, a verseny szakmai vezetője, illetve a többi szponzor, szervező és önkéntes munkáját, melynek köszönhetően 2004 óta a gimnázium ad otthont a patinás versenynek – folytatás várhatóan 2022 tavaszán.

 

Zsakó László, a zsűri elnöke díjat ad át

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Adatvédelem a felhasználók igényeire szabva – így segít a Samsung Knox

Naponta akár több százszor is kezükbe vehetjük mobiltelefonunkat, így az eszközök olyannyira mindennapjaink részévé váltak, hogy még otthonunkat is ritkán hagyjuk el nélkülük. Hozzánk tartoznak, és az olyan robbanásszerű, új technológiák, mint az AI vagy a generatív mesterséges intelligencia rendkívül izgalmas lehetőséget kínálnak a készülékek felhasználására – kiszélesítve a lehetőségek tárházát. 

2024. május 21. 20:39

Hazánkban is megkerülhetetlen lesz a mesterséges intelligencia

Magyarországon is versenyhátrányba kerülnek azok a munkavállalók, akik nem képesek alkalmazni a mesterséges intelligenciát (MI), és azon médiavállalatok, amelyek nem integrálják az új technológiákat a munkafolyamataikba – olvasható a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss tanulmányában, hozzátéve: a magyarok inkább pozitívan gondolnak az MI-megoldásokra.

2024. május 21. 19:10

Így hasznosíthatod újra régi laptopodat a gyerek számára

Van a családban gyerek és van egy régebbi laptopod is? Ahelyett, hogy leadnád a laptopot egy elektronikai hulladékgyűjtőbe vagy elásnád a szekrény mélyére a kacatok közé, miért nem kelted inkább új életre a közeledő gyereknap alkalmából? Egy régi vagy nemrégiben lecserélt laptop nem feltétlenül használhatatlan, ezért a tovább örökítése kiváló módja az újrahasznosításnak. 

2024. május 21. 17:41

IT Fitneszteszt 2024 - idén is megmérik a régió diákjainak digitális készségeit

Idén Magyarország, Csehország, Szlovákia, Lengyelország és Ukrajna részvételével zajlik a régió nagyszabású, online digitáliskészség-felmérése, az IT Fitneszteszt. Az elsősorban az általános iskola végzős diákjait és a középiskolás korosztályt célzó felmérés nem csupán a kitöltők számára nyújt valós képet a szórakozáson túl a tanulás és más hétköznapi online feladatvégzés terén szerzett gyakorlati ismereteikről, eredményeinek összesítése tanáraik, illetve a szakpolitikusok munkáját is segítheti azáltal, hogy fény derül erősségeikre és a fejlesztendő területekre egyaránt.

2024. május 21. 16:03

A HONOR leleplezte a vadonatúj HONOR 200 Lite-ot

Már Magyarországon is kapható a vadonatúj HONOR 200 Lite. A sokoldalú okostelefon a felhasználók igényeihez igazodik: kiváló portréfotózási képességekkel, bámulatos kijelzővel, remek hardverrel, elegáns kialakítással és stabil felhasználói élménnyel érkezik.

2024. május 21. 14:30

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Utazási konferencia az Angyalok városában

XX. E-KERESKEDELMI KONFERENCIA BY SAMEDAY

2024. május 17. 14:47

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59