Kódolt válaszok a járványhelyzet kihívásaira

Henger Attila, 2020. december 2. 13:31

„Lásd el az embereket élelemmel, de vigyázz arra, hogy ne fertőzd meg őket!” Ez a feladat abban a retro hangulatú, összetett kódolást igénylő menedzsment-szimulációs játékban, amely egyike volt a Formáld a világod! <19 Szabadfogású Számítógép Verseny díjazott projektjeinek. Összesen mintegy 250 pályamunkát adtak be a C3 Alapítvány szervezésében és a Microsoft Magyarország támogatásával immár 18. alkalommal megrendezett megmérettetésre. Több pályázat a karanténhelyzetre reflektált, ahogy a díjkiosztó ünnepség is az online térben zajlott le, a díjazott pályamunkákból álló labirintus-kiállítás pedig biztonságos módon, a szervező honlapján tekinthető meg.

19 éven aluli fiatalok mintegy 250 pályaművet küldtek be az idén 18. alkalommal megrendezett Formáld a világod! <19 Szabadfogású Számítógép Versenyre. A szakmai zsűri – amelyben a Microsoft Magyarország is képviseltette magát – 13 projektet talált érdemesnek a díjazásra és bemutatásra. A pályázat elnevezéséhez hűen ebben az évben is bármilyen informatikai megoldással lehetett pályázni. A nyertes munkákban nem a felhasznált technológia bonyolultságát vagy fejlettségét, hanem az ötletet, a kreativitást díjazta a zsűri. Ebben az évben számos alkotás reagált napjaink legfőbb kihívására, a járványhelyzetre, újszerű informatikai megoldásokkal vagy művészi alkotásokkal.

 

A biztonságos élelmiszer-ellátást szimuláló játék, a Keep ’em alive mellett – amelyben egy város lakóit kell élelemmel ellátni futárok segítségével, de úgy, hogy közben se ők, se mások ne fertőződjenek meg – volt olyan pályamű is, amelyik az ebola vírus terjedését modellezte. Egy 14 éves diák pedig Maszkimum című projektjében a maszkot nem viselő emberek felismerésére képes, nyílt forráskódú eszköz-program kombinációt, egy kapurendszert fejlesztett. A Két béka című animáció a koronavírus miatt otthon ragadt testvérek mindennapjait mutatja be érzékletesen, a színek, a törlés és radírozás dramaturgiai eszközeit kiválóan alkalmazva. A díjazott projektek közé került a felelős viselkedést bemutató stop-motion animáció, amelyben a főhős Berci járja be a nézővel együtt a saját, ismerős, barátságos, de vírussal sújtott világát. A járványhelyzetben kiemelt fontosságú kooperáció szerepére hívja föl a figyelmet az is, hogy a verseny korábbi győztesei digitális műhelyt indítottak tavasszal, ahol karanténkompatibilis projektekre készítették fel a versenyzőket.

 

 

Azokból a projektekből sem hiányzott a kreativitás és a tudás, amelyek nem a vírushelyzetre koncentráltak. Nagyra értékelte a zsűri annak a 11 éves fiúnak a teljesítményét, aki képes volt olyan labirintust kódolni, ahol a fény- és árnyékvetítés bonyolult algoritmusa rajzolja ki a sötétben az útvesztő falait. A Buildup készítői olyan virtuálisvalóság-alapú oktatórendszert dolgoztak ki, amelynek segítségével a térgeometria különböző kérdésköreit lehet a szó szoros és átvitt értelmében körbejárni. Aki szeretné mind a 13 díjazott projektet megismerni, annak érdemes azt a virtuális labirintust is fölkeresni, ahol a pályaműveket kiállították.

 

„Ez a verseny az együttműködésről szól: a fiatalok közösen, egymást is inspirálva alkotják meg a pályaműveket, a Microsoft pedig a szakértelmével járul hozzá a zsűri munkájához és gazdagítja a gyermekfoglalkozások kínálatát” – mondta Peternák Miklós, a C3 Alapítvány igazgatója. „A célunk is közös: az, hogy bemutassuk, a számítástechnika milyen változatos módokon adhat válaszokat a mindennapi életünk legkülönfélébb problémáira. Szeretnénk a fiatalokat megismertetni a mesterséges intelligencia világával is, amelyhez szintén segítséget kapunk a Microsofttól.”

 

„Amellett, hogy törekvéseink teljesen azonosak, azért is támogatjuk örömmel a Szabadfogású Számítógép Versenyt, mert épp arra ébreszti rá a fiatalokat, hogy a számítástechnika remek eszköz a kreativitásuk kibontakoztatására. Ha pedig a kódolás már tizenéves korban örömteli élménnyé válik, nagyobb eséllyel fogják a gyerekek az informatikát választani, ha majd egyszer a továbbtanulásról, hivatásról kell dönteniük” – mondta Tóth András zsűritag, a Microsoft Magyarország marketingkommunikációs vezetője hozzátéve, hogy a digitális írástudás ma már alapkövetelmény jóformán bármilyen szakmában.

 

A versenyt idén júniusban hirdette meg a C3 Alapítvány. A pályamunkák beadásának határideje október 12. volt, így a gyerekek a nyári szünetben dolgozhattak a nagyobb volumenű alkotásokon. A mintegy 250 pályamű mezőnyét egy előzsűri szűkítette le, majd novemberben a szakmai zsűri választotta ki a 13 nyertes projektet. A díjátadó minden évben a verseny fő eseménye, és egy kiállításmegnyitóval, workshopokkal tarkított egész napos program része. A seregszemlét idén az online térben valósították meg szervezők. A verseny elmúlt 18 évének áttekintése jól mutatja, milyen robbanásszerűen fejlődött a technológia az utóbbi években, hogyan használták fel a versenyző fiatalok az újításokat egyre kreatívabb módokon, miközben az évek során örvendetes módon folyamatosan emelkedett a résztvevők között a lányok száma.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Kén-hexafluorid betiltása – Nem gáz többé!

Az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése az egész világon hatalmas feladat, és e küldetés része a kén-hexafluorid (SF6) gáz teljes körű betiltása is. Ez különösen a villamosenergia-iparban jelent komoly változást, hiszen a kapcsolóberendezések szigeteléséhez eddig rendszerint ezt az anyagot használták. 

2024. április 28. 12:04

Újabb akadály hárul el a nagy hatótávolságú e-kamionok elterjedése elől

Sikeres tesztet teljesített a Siemens: töltési rendszere 1 MW teljesítményt adott le.

A német cég prototípusát egy nagy hatótávolságú e-kamionnal tesztelték. Az új készülék több Siemens SICHARGE UC150 töltőberendezésből, ezek kimeneti teljesítményét összefogó kapcsolási kialakításból (switching matrix) és a megawatt-töltésre speciálisan kialakított diszpenzerből állt.

2024. április 28. 10:21

Szemben a sztereotípiákkal: a nők, a tudomány jövőjének alakítói

Április negyedik csütörtökén az infokommunikációs szektor női szereplői előtt tisztelgünk. Az immár 15. éve ünnepelt Lányok az információ- és kommunikációtechnológiában (Girls in ICT) nemzetközi napja arra biztatja a fiatal lányokat, hogy merjenek nagyot álmodni és bátran helyezkedjenek el STEM*  vagy IKT**  szakmában. Idén a női vezetők és elengedhetetlen mentori szerepük kerül középpontba a világnapon, amely a Megoldások a holnapért résztvevőit is megihlette.

2024. április 27. 17:03

Minden 5. gyereket érintheti az online bántalmazás

Bár a honfitársaink szerint a közösségi média veszélyesebb a gyerekekre nézve, mint a tömegközlekedés, a 6-14 évesek harmada mégis rendszeresen használja a social mediát – derült ki egy friss, országos kutatásból. Az egyik leggyakoribb probléma az online térben a bántalmazás, ami akár minden 5. gyereket érinthet. A kitöltők harmada nem szokott a családjával beszélni az internetes tér veszélyeiről, pedig a tudatosítással a legtöbb ilyen helyzet megelőzhető vagy kezelhető lenne.

2024. április 27. 13:59

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50