Hogyan készítsünk jobb felvételeket a középre súlyzott fénymérés használatával?
Bár ez a legtöbb esetben elfogadható eredményeket produkál, sokszor nem mindig ez a legjobb fénymérési módszer. De ha nem áll rendelkezésünkre az alaposabb beállítást is lehetővé tévő DSLR gép, akkor néhány apró trükkel ki tudjuk használni a kompakt gépekben rejlő lehetőségeket is.
A megoldás az, hogy előbb fókuszáljunk a témára, majd komponáljuk újra a képet. Fókuszáláskor ugyanis a fényképezőgép eltárolja a fénymérés adatait mindaddig, amíg teljesen le nem nyomjuk a kioldógombot. A legtöbb fényképezőgép kétfokozatú kioldógombbal rendelkezik, félig lenyomva fókuszál, teljesen lenyomva pedig exponál. A középre súlyozott fénymérés eredményeképpen a kép közepén elhelyezett téma éles lesz, és ez lesz a fénymérő referenciazónája is. Ez pedig az egész felvétel expozícióját meghatározza.
Bizonyos esetekben ez a megoldás eléggé elkeserítő felvételeket produkálhat főleg a nagy kontraszt-különbségeket mutató tájképek esetében, vagy túl erős napfényben készült felvételeken, amelyeken a központi téma éles és megfelelően exponált, de a kép szélei felé a részletek beégnek, vagy alulexponáltak lesznek. Hogyha a fényképezőgépet a fénymérés idejére elmozdítjuk, esetenként még rosszabb felvételeket kaphatunk.
Mit tehetünk? Illusztrációul szolgáljon a két alábbi kép.
Az AF/AE a kép középpontján rögzítve.
Az AF/AE-t a képen látható ág felső bal részén rögzítette, majd újrakomponálta a képet a fotós.
A két kép elkészítése között csupán néhány másodperc telt el. Az első kép esetében a fotós megkomponálta a képet, majd exponált. A középre súlyozott fénymérésnek és autófókusznak köszönhetően a felvétel éles és megfelelően exponált lett. Ennek ellenére a kép egyik érdekes látványeleme, a zöld háztető eléggé túlexponált lett. Az oka egyszerű: a fényképezőgép a téma sötétebb részére átlagolt: az előtérben látható fára. Mivel a fénymérő nagyobb jelentőséget tulajdonított a kép sötétebb részeinek, a háttér kissé beégett, és a háztető zöld színe szinte teljesen beolvad a felhők fehérjébe.
A második kép esetében azonban a fotós az AF/AE-t az ág felső bal részén rögzítette, majd a kioldógombot félig lenyomott állapotban tartva újrakomponálta a képet. Ezúttal a kiértékelt terület jobban visszaadta az ág-égbolt közötti kontrasztot, így a felvétel általános megvilágítottsága jobb lett. A két fénykép közötti különbséget a háttérben látható háztetőn érzékelhetjük a leginkább, a második felvételen a háztető tényleg zöld színű lett, és a felvétel egyik érdeklődést keltő elemévé vált.
Hasonló módszerrel nem árt néha szándékosan megtéveszteni fényképezőgépünk fénymérőjét, illetve ajánlott több változatot is készíteni az elénk táruló látványról. Figyeljünk a nagy kontrasztokra, és lehetőleg a közepesen megvilágított részleteken mérjünk fényt. Jó kísérletezést!
Kapcsolódó cikkek
- Frissült az Adobe Camera Raw plugin
- Barkácsoljunk fotóállványt zsinórból!
- Xerox technológia számítógépes tartalmak egyszerűbb színkezeléséhez
- A MySpace felvásárolja a Photobucketet?
- Két új modell a SELPHY CP nyomtatócsaládban
- Megérkeztek a Sigma SD14 DLSR kiegészítők
- Nem támogatja a festékkazetták újratöltését a HP
- Adobe Camera Raw 4.0 update - csak Photoshop CS3-ra
- Elegáns fotókeret mozgóképpel és zenével
- Rövid a karod? Toldd meg egy másikkal!
Digicam ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony 4 győzelmet ünnepel a 2024-es TIPA Awardson
A Sony büszkén jelenti be, hogy a nagyhírű Technical Image Press Association ismét négy TIPA-díjjal ismerte el a Sony teljesítményét és innovációját. Idén a Sony többek között a "LEGJOBB PROFESSZIONÁLISABB HYBRID KAMERA" elismerést kapta az Alpha 9 III és a "LEGJOBB APS-C EXPERT KAMERA" címet az Alpha 6700 számára.
Sony World Photography Awards 2024 – kihirdették a nyerteseket
A World Photography Organisation egy különleges gálaünnepségen Londonban kihirdette a Sony World Photography Awards 2024. évi nyerteseit. Az immár 17. éve megrendezett díjátadó ünnepség napjaink legjobb fotográfiai alkotásait mutatja be, valamint az elmúlt év legközkedveltebb képeit és történeteit díjazza. A győztes, döntős és shortlistre került képek április 19-től láthatók a Sony World Photography Awards 2024 kiállításon a londoni Somerset House-ban.
Nagy rekesznyílású és nagy látószögű zoomos Sony objektív
A Sony örömmel jelenti be a full-frame α (Alpha) E-bajonettes objektívek legújabb tagját. Az FE 16-25mm F2.8 G egy nagy rekesznyílású, nagylátószögű zoomobjektív, amely a 16 mm és 25 mm közötti teljes zoomtartományban F2.8 maximális rekesznyílást tart fenn, és kompakt, könnyű kialakításának köszönhetően a kiváló képminőséget nagyszerű hordozhatósággal kombinálja.
Tavaszi fotózási tippek a HONOR-tól
A HONOR jobbnál jobb hardverrel és szoftverrel teszi izgalmasabbá a fotózást, de a funkciók és lehetőségek kihasználásához érdemes észben tartani pár egyszerű tippet ahhoz, hogy a lehető legszebb képeket készíthessük el.
Átadták a legjobb magyar természetfotósnak járó Arany Daru szobrot
A Varázslatos Magyarország idén lépett 15. életévébe, melyet egy nagyszabású díjátadóval ünnepelt a Magyar Nemzeti Múzeum Dísztermében. Az április 5-én este megtartott eseményen a természetfotós szervezet átadta a 2023-as fotópályázatának nagydíját, és egyúttal megnyitotta idei fotókiállítását.