A Web3 és az AI a játékok jövője

forrás: Prím Online, 2024. február 11. 11:50

A Web3-as játékok, más néven blokklánc vagy decentralizált játékok piaca fellendülőben van: egyre több Web2-es játékfejlesztő költözik a Web3-ra, miközben a mesterséges intelligencia egyre jelentősebb szerepet játszik magában a fejlesztési folyamatban és járul hozzá a felhasználói élmény fokozásához. A Binance Chris Chang-ot, Gomble társalapítóját és ügyvezetőjét; Zoe Z.-t, a SleeplessAI marketingigazgatóját és Jeremy Horn-t, az Xterio társalapítóját kérdezte a legfrissebb fejleményekről. A megszólalók mindannyian Web2-ről nyergeltek Web3-ra.

 

A Binance összeállítást közölt arról a beszélgetésről, amely az X-en zajlott le játékfejlesztő cégek vezetői, Chris Chang, Gomble társalapítója és ügyvezetője, Zoe Z., a SleeplessAI marketingigazgatója és Jeremy Horn, az Xterio társalapítója részvételével. A teljes beszélgetést az X-en lehet meghallgatni, ide kattintva.

 

A játékszektor – annak ellenére, hogy most felívelő pályán van – korábban le volt maradva más Web3 iparágakhoz képest. A változást 2023 hozta el, amikor jelentős mennyiségű tőke áramlott ide, és sok tehetséges fejlesztő kezdett el ezen a területen dolgozni. Vajon 2024 lesz az áttörés éve a Web3-as játékok számára? 

 

Értékteremtés – pénzügyi haszon

 

A felhasználók általában tetemes mennyiségű értéket, tartalmakat cserélnek ki egymás között – ezek egy része a Web3-as játékok világában képződik. A digitális gyűjtemények és a Web3 segédprogramjai segíthetnek a jövőben abban, hogy ezek az értékek hasznot tudjanak hajtani az új és a már meglévő felhasználóknak. Olyan lehetőségekről van szó, amelyek messze túlmutatnak a szokásos airdropokon (ezek során érméket és tokeneket osztanak szét a felhasználók között egy-egy poszt megosztásáért cserébe). Miközben a játékprojektek esetében is fontos az erőteljes tokenomika, amit a valós kereslet és a valós natív bevétel hoz létre, a blokklánc elemek tovább javítják a játékok hatékonyságát és a játékélményt. A szakértők úgy látják, a jövőben még több kezdeményezésnek lehetünk majd tanúi ebben a szektorban, a verseny még kiegyenlítettebbé fog válni, az ökoszisztéma pedig tovább fog fejlődni, ami összességében további értéket fog teremteni a piac szereplői, vagyis a játékosok, a tartalomfejlesztők, a fejlesztők és a kereskedők számára. Ez jutalmak és pénzügyi haszon formájában is lecsapódik majd, elősegítve újabb funkciók és tartalmak megjelenését. 

 

 

Kontent-univerzum

 

A korábbi Web3-as játékok még jellemzően az infrastruktúrára koncentráltak. Mostanra, az első és második rétegű hálózatok fejlődésének köszönhetően, a fejlesztés sokkal inkább a játszhatóságra és a felhasználók tartalomfogyasztási szokásai helyeződött át. Manapság a bevételeket többnyire az örökölt franchise-ok és IP licencek generálják, aminek hátterében alapvetően a Free-to-Play (F2P) mozgalom áll. A felhasználók inkább a jólismert márkákba és karakterekbe szeretnének több időt és pénzt fektetni, amelyekkel érzelmileg is jobban tudnak azonosulni. Annak ellenére, hogy az árak erősen ingadoznak a piacon, az figyelhető meg, hogy a felhasználók egyre többet játszanak, leginkább a szórakoztató tartalmak és a másokkal való ismerkedés lehetősége miatt.

 

A Web2-es játékok a Web3-ra költöznek

 

A nagy stúdiók rendelkeznek azzal a tapasztalattal és szakértelemmel, ami ahhoz szükséges, hogy a Web3-as játékokat a Web2-es játékok színvonalára emeljék. Ezzel párhuzamosan, ezek a stúdiók egyre elfogadottabbá és népszerűbbé teszik a blokklánc technológiát a játékfejlesztők körében. Számos Web2-es stúdió Web3 komponenseket alkalmaz a népszerű IP-ik esetében, vagy épp teljesen új Web3 natív projekteket indítanak a saját márkanevük alatt, ami új lehetőségeket kínál a játékosoknak. 

 

Az Xterio társalapítója szerint a Web3 gaming még mindig gyermekcipőben jár, és ugyanolyan kétkedés övezi mind a fejlesztők, mind a játékosok részéről, mint annak idején a Free-to-Play-t. A kihívások azonban új lehetőségeket teremtenek. Az Xteria a digitális tulajdonszerzésre és a blokklánc technológiára olyan lehetőségként tekint, amely alkalmas a játékosi részvétel újraértelmezésére és a bevételszerzésre.

 

Az F2P játék szcénában két meghatározó tényező dönti el a sikerességet: a játékos-megtartási-képesség és a monetizáció (bevételszerzés). A free-to-play piac jelenleg komoly kihívásokkal küszködik, ami az egyre szigorúbb adatvédelmi szabályokra és a felhasználói szokások megváltozására vezethető vissza. 

 

Az előzetes Play-to-Earn (P2E) adatok azt mutatják, hogy amennyiben a játékosok megszerzik a digitális eszközeik tulajdonjogát, nagyobb eséllyel maradnak a platformon, javul a konverziós ráta és általában a bevételek is növekednek. Az Xterio erre a felismerésre alapozta saját projektjének az elindítását, amely az Age of Dino nevet kapta. A játékosok itt birtokolhatják a karaktereket és a dínókat és kereskedhetnek is velük, ezzel pedig a játékon belüli pénzeszközből valós értéket hoznak létre, amit tokenné alakítva további tartalmakhoz való hozzáférésre használnak fel. 

 

Ahhoz, hogy egy cég megőrizhesse versenyképességét a játékiparban, fontos, hogy képes legyen megragadni a kínálkozó alkalmat. Márpedig a blokklánctechnológia minden bizonnyal teljesen át fogja alakítani az iparágat, nagyobb beleszólást engedve a játékosoknak az iparági és piaci folyamatokba, különböző ösztönzők révén. Az Xterio a digitális tulajdonjogot használja ki piac dinamizálására, még több játékos bevonására, arra ösztönözve őket, hogy váljanak a digitális eszközök tulajdonosaivá.

 

Web3 X AI: A játékélmény javítása

 

A játékiparban tipikusan 2-5 évre van szükség egy-egy színvonalas játék kifejlesztéséhez. A Web3-as játékok manapság tapasztalható fejlődése, az alacsonyabb költségek és a javuló komplexitás miatt egyre inkább a mobil-játékok felé forduló stúdiók növekvő száma azt vetíti előre, hogy a mesterséges intelligenciának egyre fontosabb szerepe lesz majd a fejlesztésben. Azon kívül, hogy a nagy nyelvi modellek (LLM) a Web3 játékok fejlődéséhez természetes nyelvfeldolgozással, játék IP-k generálásával – például karakterek és forgatókönyvek létrehozásával – járulhatnak hozzá, az AI integrációja a fejlesztési folyamatba, valamint a rá épülő toolkitek egyre jobb elérhetősége azt is jelenti, hogy lerövidül a fejlesztési idő és gyorsabban kerülnek a játékok piacra.

 

A SleeplessAI, egy blokklánc-alapú virtuális társjáték-fejlesztő, az AI által generált tartalmat (AIGC) és a nagy nyelvi modelleket (LLM) használja személyre szabott, történetalapú játékmenet és párbeszédek létrehozására. A SleeplessAI CMO-ja szerint az AI nemcsak a termelékenységünket, hanem az általuk kínált játékélményt is fokozta. Az AI körülbelül 80%-kal csökkentette költségeiket és átfutási időiket, amiben fontos szerepet játszik az olyan AIGC eszközök használata, mint a Midjourney és a Stable Diffusion. Ezek nem helyettesítik a művészeket, hanem inkább segítik a kreatív alkotói folyamatot. 

 

A SleeplessAI ugyancsak a felhasználói élmény javítása érdekében alkalmaz LLM-eket, így alkotva a felhasználó érzelmeire ható párbeszédeket, ami a virtuális barátokkal zajló interakciókat támogatják. Egy természetes nyelvi párbeszéd során a játék olyan válaszokat képes ezek segítségével adni, amelyek figyelembe veszik a játékosok szándékait is. A generatív AI közreműködésével létrejövő minden egyes mondat hozzáad a játékélményhez. Ezek révén jobban működik a játék, sőt akár irodalmi értékre is szert tesz. Vagyis a hagyományos módon szkriptelt mondatokhoz képes a fejlődés hatalmas mind a működési hatékonyság, mind a párbeszédek egyedisége tekintetében.

 

Az Xterio a saját tartalomfejlesztő partnerei számára fejleszt jelentleg egy AI toolkitet, amely kimagasló minőségű 2D és 3D tartalmakat generál a blokkláncon. Ezen kívül, az AI-társ projektjük, a Palio a játékosok és a digitális entitások közötti érzelmi kapcsolat megteremtését tűzte ki célul. A Paliot egy olyan digitális társként képzelik el, amely a felhasználó életének részévé válik, beszélget vele és segíti bizonyos feladatok elvégzésében, ezzel egyedülálló érzelmi kapcsolatot teremt felhasználó és a digitális világ között. 

 

Xterio tisztában van azzal, mire van ma leginkább szüksége a fejlesztőknek, ezért tud támogatást nyújtani nekik. Mesterséges intelligenciára alapuló toolkitekre szerintük jelentős lesz a kereslet a játékfejlesztők körében. Ezek személyre szabott, előre betanított modelleket kínálnak a felhasználók által generált játékon belüli, és promóciós grafikákhoz, illetve a nem-játékos karakterek beszélgetéseihez és interakcióihoz.

 

Mindezek mellett, az Xterio a játékok terjesztésében is segíti a fejlesztőket, ezzel ösztönözve az innovációt, a minőségi játékélmény minél szélesebb közönség számára történő eljuttatását, miközben figyelemmel kísérik a piaci kereslet alakulását. 

 

A jövőben a játékok másként fognak felhasználókat megtartani és megszerezni

 

A hagyományos játékfejlesztők egyre inkább Web2.5 játékfejlesztőként pozícionálják magukat. Erre példa a dél-koreai játékfejlesztő, a Gomble. Az ilyen stúdióknak a fő céljuk az, hogy megkönnyítsék a hozzáférést a játékokhoz, és hogy gazdag, láncon kívüli játékélményt kínáljanak a Web2 játékosok számára. A tokenizált ösztönzőket ezt követően fokozatosan vezetik be, miközben a játék fokról-fokra teljesen átáll láncalapú működésre. Így meg tudják tartani a korábbi játékosaikat, akiket visznek magukkal tovább a Web3-ra.

 

A Gomble a dél-koreai játékfejlesztő, a 111Percent kriptoiparágban tevékenykedő leányvállalata. Már több mint 150 játékot dobtak piacra, a Gomble-t pedig arra használják, hogy a Web3-on belül építsenek közösséget. A Gomble legfontosabb célja az, mintegy 2 millió játékos számára nyissa meg az utat a Web3 világába. Olyan játékokat terveznek, amelynek szabályait a felhasználó félpercen belül képes megérteni, a belépés és a játék elindítása pedig a lehető legegyszerűbb. Nem csak új játékosokat szeretnének megnyerni, és nem várják el a játékosoktól tokenek vásárlását az első bejelentkezés alkalmával. A megközelítésük szerint a játékost fokozatosan kell megismertetni a Web3-elemekkel, aki mindeközben kiválóan szórakozik, élvezi a tartalmakat, egyre lelkesebben veti bele magát a játékba és szinte észrevétlenül kerül át a Web3-as közegbe. A játékosok olyan versenyeken vehetnek részt, amelyeken a tokenekkel egyenértékű jutalmakban részesülnek. 

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Ilyen volt a magyar rádiók zenei repertoárja 2023-ban

Összesen 103 év és kilenc hónapnyi adást sugároztak a magyarországi rádiók 2023. január 1-jétől december 31-ig – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb kutatásából, amely a magyar rádiók 2023-as zenei repertoárját vizsgálta. A teljes kínálatban a legtöbbet játszott előadó Rúzsa Magdolna volt. Az énekesnőt több mint két és félszer annyiszor hallhattuk, mint a huszadik helyezett Azahriah-t. A tavalyi év legsikeresebb hazai slágere a ValMartól az Úristen, a külföldiek közül Miley Cyrus Flowers című dala volt.

2024. május 3. 18:05

Az akadálymentesség elengedhetetlen szempont az épületek tervezése során

Az akadálymentesség szempontjának egyre fontosabb szerepe van az építészetben, világszerte egyre több vállalat törekszik arra, hogy inkluzív környezetet alakítson ki. A Skanska a befogadás és a fenntarthatóság iránti elkötelezettségével összhangban szintén jelentős hangsúlyt fektet erre. A vállalat az átgondolt tervezés és megvalósítás érdekében együttműködik az Access4you-val azzal a céllal, hogy épületeiben a legmagasabb szintű access4you tanúsító védjegyet szerezze meg. 

2024. május 3. 16:17

Szűkülő piacon bővül a Pepita.hu

A Pepita Group Zrt. hazai bruttó forgalma 30, külfölddel együtt 44 százalékos növekedést mutat az első negyedév eredményei alapján. Kinőtte magát: levetkőzte a csupán baba-mama jelleget, a hazai műszaki és elektronikai területen lévő erős piaci verseny ellenére is e termékkategóriákban Magyarországon 57 százalékos bruttó forgalomnövekedést ért el.

2024. május 3. 14:41

A Xiaomi publikálta a legújabb ESG jelentését

A Xiaomi a napokban közzétette a hatodik ESG (környezetvédelem, társadalmi felelősségvállalás és vállalatirányítás) jelentését. A több mint 80 oldalas dokumentum, amelyet kínai és angol nyelven adtak ki azt az előrehaladást mutatja be, amelyet a Xiaomi és leányvállalatai megtettek az ESG stratégia megvalósítása terén 2023-ban. 

2024. május 3. 13:04

Továbbra is az InfoRádió szólhat a Budapest 88,1 MHz-es frekvencián

Egyedüli pályázóként az InfoRádió Kft. nyerte meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa által a Budapest 88,1 MHz-es frekvencia használatára kiírt rádiós pályázatot, így a médiaszolgáltató szeptember 1-je után is folytathatja működését. A testület legutóbbi ülésén azt is megállapította, hogy a Balázsék című műsorszám ismét törvényt sértett, amikor a rasszizmusból táplálkozó humorizálásra építette a január 15-i műsor.

2024. május 3. 11:39

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55