Házi kedvencek a neten

forrás: Prím Online, 2014. július 30. 16:34

A kisállattartás jelentős üzlet a világ minden táján, csak az Egyesült Államokban 55 milliárd dolláros piacot jelent, Magyarországon a kutyatartó háztartások aránya közel 50%. Bár az új technológiák viszonylag lassan szivárogtak be erre a területre, egyre több vállalkozás lát fantáziát az „Minden a hálón” (Internet of Everything – IoE) által kínált lehetőségekben ezen a területen is. 

Minden kisállat tulajdonos tudja, hogy kedvencei kicsit olyanok, mint a csecsemők: sokszor csak a viselkedésük alapján lehet kitalálni, hogy éppen mire vágynak, mit éreznek. Az okos mobileszközök terjedésével kezdett körvonalazódni egy olyan technológiai megoldás használatának igénye, ami a távollévő gazdik számára egyfajta virtuális jelenlétet, távoli kontrollt biztosít. Figyelemmel kíséri a kisállatok aktivitását: nyomon követi a mozgás, játék, pihenés, evés-ivás ciklusokat és hasznos adatsorokat generál az állattartók számára. 

 

Nyomonkövetés

 

A Whistle alkotói erre a formálódó igényre reagálva alkották meg nyakörvre csatlakoztatható eszközüket, amely mozgásérzékelő segítségével követi nyomon a házi kedvenc tevékenységét, majd az adatokat vezeték nélküli kapcsolaton keresztül elküldi egy mobilalkalmazásra. Az információk akár napokra bontva kiértékelhetők, és hosszú távú tendenciákat is megállapíthatunk.

 

Whistle


Amikor a gazdinak el kell menni

 

Egy másik gyakori probléma az otthonhagyott állatok, elsősorban a kutyák viselkedésének monitorozása. Alex Neskin például programozóként dolgozott egy online hirdetésekkel foglalkozó ügynökségnél, ahová nem tudta magával vinni kutyáját, aki megállás nélkül kaparta a falat otthoni magányában. Amikor a szomszédok már a rendőrség kihívásával fenyegették, Neskin úgy döntött, hogy technológiai tudásával próbálja megoldani a problémát.

 

A szakember úgy gondolta, hogy a kutyája unalmában rosszalkodik, ezért valamilyen módon távolról kellene szórakoztatnia. Neskin végül egy olyan megoldást talált ki, ahol nemcsak munkahelyi gépén vagy mobiltelefonján látja, mire készül éppen Rocky, de a kamerához hozzáadott lézer pointer segítségével távolról játszhat is a kutyával, valamint beszélni is tud hozzá. Miután egyre többen kértek tőle hasonló segítséget, felismerte az üzleti lehetőséget és partnerei segítségével megalkotta a PetCube prototípusát. Hasonló megoldás a PitziConnect nevű eszköz, amely Wi-Fi kapcsolaton keresztül irányítható. Miután a fali konnektorhoz csatlakoztattuk a készüléket, mobiltelefonunkon vagy táblagépünkön keresztül beszélhetünk kedvenceinkkel, láthatjuk őket, és gombnyomásra jutalmat is adhatunk nekik. Az eszközhöz beépített kamera is tartozik, amellyel képeket vagy videókat készíthetünk.

 

Megoldás elveszetett, elkóborolt állatok felkutatására

 

Magyarországon körülbelül 2 millió kutya él, közülük százezer az utcán kóborol. A Vigyél haza kutyakereső alkalmazás az elveszett, elkóborolt állatok megtalálásában, illetve a gazdátlan kutyák örökbeadásában segít. Az ingyenesen letölthető alkalmazás segítségével az előzőleg felvitt adatokat egy gombnyomással megoszthatja bárki mind az adatbázisban, mind a közösségi oldalakon. A program automatikusan értesít mindenkit, akinek az okostelefonján, tabletjén vagy PC-jén fut az alkalmazás 2 km-en belül. Ha pedig valaki kóbor kutyát lát és lefotózza, bekerül az adatbázisba, csakúgy, mint az alkalmazást támogató menhelyeken élő összes állat, így könnyebb megtalálni az elveszett kedvencet vagy örökbefogadni egy gazdátlan kutyát.

 

  

Óvári András, az Illatos úti Állategészségügyi Telepen lévő kutyák életkörülményeinek javítását, örökbefogadási esélyeinek növelését elősegítő Vigyél Haza Alapítvány alapítója és az alkalmazás ötletgazdája elmondta: tavaly augusztus óta az alkalmazás segítségével 30 elveszett kutyát jelentettek be, 96 kóbor kutyát láttak és 54-et találtak és fogadtak be. Közel tízezren töltötték le az applikációt, amelynek alkalmazásához eddig 24 állatvédő szervezet csatlakozott. Óvári szerint az alkalmazás – amely összetettségét tekintve a fejlesztők szerint egyedülálló világviszonylatban is – nemcsak háziállatok, de elveszett gyerekek megtalálására is alkalmas lenne, angolra fordítása után nemcsak Magyarországon, hanem szerte a világban. „Csak hazánkban körülbelül 2,5 millió okostelefon működik a háztartásokban. Egy ilyen applikáció, ami felhasználja a geolokációt és a fotófunkciót, illetve hálózatra van kötve, lényegében bármilyen élőlény, tárgy felkutatására alkalmas” – tette hozzá a szakember.

 

A viselkedés tesztelése

 

Brian Hare, az evolúciós antropológia professzora – mellesleg nagy kutyabarát – egész karrierjét arra tette fel, hogy kiderítse hogyan ismerhetjük meg jobban saját kutyáinkat. A kutatásai annyira felkeltették a kutyatartók érdeklődését, hogy Kip Frey jogászprofesszorral és néhány befektetővel együttműködve létrehozták a Dognition weboldalt, ahol játékok sorával tesztelik az ebek 5 viselkedését (a memória, az empátia, a kommunikáció, a ravaszság és a gondolkodás területén). A teszt végén egy 15-17 oldalas értékelést adnak a kutyáról, és az eredmények ismeretében kilenc külön típusba sorolják őket (pl. Einstein – rendkívül okos jószág, Maverick – önfejű, magányos farkas). Az oldalon elérhető, több mint 15 ezer kutyát tartalmazó adatbázis segítségével a tulajdonosok összehasonlíthatják kutyáikat más ebekkel is.

 

Ezek az eszközök és alkalmazások jól mutatják, hogy milyen lehetőségeket ad az eszközök, adatok, folyamatok és emberek összekapcsolása, és mennyire átható jelenség lesz az IoE az elkövetkezendő időszakban. Az IoE trend nemcsak a nagyvállalatok, de az innovatív vállalkozások számára is rengeteg lehetőséget kínál.

 

Kép: theverge.com, fancy.com

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Megnyílt Magyarország vadonatúj e-sport központja

Megnyílt Magyarország vadonatúj e-sport központja, a Delta 1 Esports Café. A budapesti bázis egyedülálló módon trénereket, játékos menedzsmentet, mentorprogramokat, edzőtábort kínál az amatőr és profi e-sportolóknak, továbbá AI képzéseket minden érdeklődőnek. Az új központ küldetése, hogy felemelje az e-sport tehetségeit, segítse mindazokat, akik szeretnének ezen a területen fejlődni, érvényesülni.

2024. június 2. 17:48

SZTNH: a fiatalok kétharmada tisztában van azzal, hogy a MI használata felvethet szerzői jogi aggályokat

Tízből négy fiatal használt már mesterséges intelligencián (MI) alapuló eszközt, derül ki a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH) idei kutatásából

2024. június 2. 15:39

Az állkapocs mozgását és a környezeti zajszintet is elemzi az LG új fülhallgatója

Az LG Electronics (LG) bemutatta legújabb TONE Free fülhallgatóját, amelyet a lenyűgöző hangzás jegyében terveztek. Az új T90S modellt grafén, azaz egyetlen atom vastagságú grafitréteg felhasználásával alkották meg, amellyel az eszköz a korábbinál kényelmesebb illeszkedést kínál. 

2024. június 2. 13:46

Reprezentatív véleménykutatás készült a mobiltárca alkalmazásokkal kapcsolatos felhasználói szokásokról

Az Elektronikus Fizetési Szolgáltatók Szövetsége (EFISZ) újabb országos reprezentatív közvélemény-kutatást készíttetett: az Egyesület ezúttal a „Mobiltárca megoldások a felhasználók szemével – reprezentatív kutatás a mobiltárca (wallet) alkalmazásokkal kapcsolatos felhasználói szokásokról és attitűdről” témában végezte el a kétfázisú felméréseit.

2024. június 2. 11:53

Látványos felületen böngészhetjük 5000 egyetem kutatási teljesítményét

Mit, hol, kikkel együttdolgozva kutatnak leginkább egy egyetem munkatársai? – Oxfordtól Tokióig a Corvinus Rankless nevű online felülete látványosan összegzi a világ felsőoktatásának kutatási teljesítményét, kapcsolódási pontjait. Szűrhetünk földrajzi, tudományterületi szempontokra, de szakmai folyóiratokra is.

2024. június 2. 10:11

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az Everguest szoftvere felforgatja a turizmus állóvizét

2024. május 27. 17:30

Minden második magyar internetező volt már áldozata kibertámadásnak

2024. május 22. 14:37

XX. E-KERESKEDELMI KONFERENCIA BY SAMEDAY

2024. május 17. 14:47

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52